”Med hjälp av Föreningshuset har vi snabbt utvecklat både kansli och medlemsregister och har nu mer struktur att möta framtiden”

Janne Ericson, Redaktionsansvarig på Svenska Järnvägsklubben

Svenska Järnvägsklubben

SJK är landets största förening för järnvägsintresserade. Föreningen bildades 1958 och har omkring 4 500 medlemmar.

Syftet är att samla alla med intresse av järnvägar; från dem som har järnvägar som yrke till dem som har tågen som hobby och intresse. Verksamheten är uppdelad i en ideell förening och ett servicebolag, SJK Service AB. Den ideella föreningen producerar tidskriften Tåg, anordnar resor och arrangerar lokalavdelningsmöten.

Intervju med Janne Ericsson, styrelseledamot i SJK, eldsjäl och redaktör för tidskriften Tåg.

1. Vad tycker du är det bästa med Föreningshuset?

– Jag är en gammal ”tågnörd”, ledamot av styrelsen och därmed delaktig i processen att utveckla denna ärevördiga gamla förening. När jag googlade på möjliga leverantörer och samarbetspartners så kom Föreningshuset högt på listan och efter första mötet med VD Johan Holmgren kändes det helt rätt. SJK är på väg in i framtiden. Föreningshuset har en attraktiv helhetssyn och djup förståelse för föreningsliv. Dessutom har de fler erbjudanden som vi förmodligen kommer att ha stor nytta av.

2. Vilka är SJK:s främsta utmaningar framöver?

– Vi måste föryngra oss och bli bättre, effektivare och modernare i allt vi gör. Här kommer Föreningshuset att vara till stor hjälp. Våra medlemmar är passionerat intresserade av tåg, men medelåldern är väl hög. Det ska vi ändra på. Ett sätt är att nå alla de tiotusentals svenskar, som brinner för att semestra med tåg.

3. Finns det någon speciell service eller tjänst där Föreningshuset gjort något extra eller löst problem som hjälpt er frigöra er kraft?

– Ja absolut. Föreningshuset tog direkt tag i vårt behov av modernare kanslitjänster och det löste upp fler knutar. Vi gick hjälp med att säkra det gamla medlemsregistret så att det ligger på en modern digital plattform. Och det var inte en dag för sent. Registret låg tidigare på en av medlemmarnas egna datorer vilket ju var mycket riskfyllt. Nu har Föreningshuset tagit över och registret finns på trygga servrar i bergrum. Det kommer frigöra kraft så att vi snabbare och säkrare kan kommunicera med våra medlemmar. Dessutom är vi inne i en diskussion med Föreningshuset för att få hjälp att utveckla vår hemsida vilket känns mycket spännande och välbehövligt.

4. Har du någon story eller händelse om er förening du skulle vilja berätta?

– Det finns massor av stories och händelser i den här föreningen. När passionerade människor möts kring ett av sina största intressen så händer det alltid mycket. Vi reser, får kunskap, har och hör föreläsningar, upplever, diskuterar året runt så föreningen lever verkligen.

Tidningen Tåg, som bl.a. finns i Pressbyrån, säljer bättre och bättre och vi kommer fortsätta med arbetet att göra den ännu mer attraktiv för svensken i gemen. Det händer enormt mycket kring tåg just nu. Järnvägar är ju verkligen något som berör och betyder mycket för båda individ och samhälle. Vi vill inte bara vara en intresseorganisation utan vill också bidra med kunskap och idéer, t.ex. för en bättre trafikpolitik.

Vill du också ha hjälp att frigöra kraften i din förening?