"Med ekonomi och bokslut på plats kan vi fortsätta bli bättre på att rädda liv"

Christina Teiner, Styrelseledamot på Röda Korsets Sjuksköterskekår (RKS)

Röda Korsets Sjuksköterskekår

Röda Korsets Sjuksköterskekår (RKS) är en intresseförening/ideell förening som verkar för ännu bättre sammanhållning mellan de sjuksköterskor som utbildats vid Röda Korsets Högskola i Stockholm eller Boden. Föreningen bildades 1997. De har runt 3000 medlemmar och har en mängd olika aktiviteter under året.

Intervju med Christina Teiner, 73 år, ledamot av styrelsen, sjuksköterska och fortfarande aktiv som utbildare och föredragshållare.

1. När är det som roligast att jobba med RKS?

- Vi bevarar, utvecklar och delar med oss av erfarenheter och kunskaper i smått och stort. Över åldersgränserna. Våra möten och aktiviteter gör att stoltheten och sammanhållningen växer. Det är dessutom fantastiskt att ha fått följa den enorma utvecklingen inom vården som skett sedan jag blev sjuksköterska för 50 år sedan. Inte minst har den digitala världens teknik mött den genuina mänskliga yrkeskunskapen och människor som förr dog kan idag friskförklaras och vara i arbete efter några dagar. Elever på vår högskola i Huddinge samarbetar t.o.m. idag praktiskt med elever på KTH för att hitta nya tekniska lösningar på framtidens vårdutmaningar.

Bild på sjuksköterskornas förtjänstmärken.
RKS delar bland annat ut förtjänstmärken.

2. Har du någon story som levandegör det bästa med RKS?

- Då måste jag berätta om hur teknik och kompetens räddade min mans liv. I somras fick han en allvarlig hjärtinfarkt när vi var på vår ö i skärgården. Via 112 skickades en helikopter och personalen kunde via digital analys snabbt konstatera problemets omfattning. Dessa data skickades till Danderyds Sjukhus och när helikoptern kom fram stod ett gäng läkare beredda och kunde blixtsnabbt ge min man adekvat vård. Fem dagar senare vandrade han ut från sjukhuset för egen maskin. Som ny.

- En annan mindre dramatisk men inte desto mindre viktig verksamhet är vår "Plåsterskola". Vi besöker förskolor och lär dem hur de kan behandla både små och stora sår. På Södermalm har vi träffat mer än 3000 barn och pedagoger. Det blir som ett slags första-hjälpen för femåringar.

3. Vilka är RKS främsta utmaningar framöver?

- Det är nog det som de flesta medlemsföreningar brottas med idag. Hur ökar vi rekryteringen och hur får vi fler engagerade i denna stressade tid? Vi kommer bl.a. fortsätta att utveckla hemsidan som Föreningshuset hjälper oss med.

4. Är det någon speciell service eller tjänst hos Föreningshuset som hjälpt er extra mycket?

- Föreningshusets insatser, bl.a. med ekonomi och bokslut, har frigjort mycket kraft och tid för oss. Det gör att vi kan fokusera på verksamheten och framtiden.

Collage med bild från invigning av en högskola och en äldre bild på två sjuksköterskor

5. Har du något tips till andra föreningar som hjälper er skapa mer engagemang?

- Fortsätt att bygg kamratanden i föreningen. Håll i fester, möten och andra aktiviteter trots att så mycket kan lösas digitalt. Ett fint exempel är jublet som uppstod i Hedvig Eleonora Kyrka vid en medaljutdelning i våras. Där var 85 blivande sjuksköterskor som var och en fick ha med sig minst två anhöriga. Vi tog upp en rungande applåd för eleverna Och den nya tekniken som hjälper sjuksköterskor att bli ännu bättre. Taket nästan lyfte av applåder och jubel. Ett härligt minne som sprider sig.

Vill du också ha hjälp att frigöra kraften i din förening?